Suntem in proximitatea zilei de 1 Iunie asa ca ne indreptam atentia, mai mult ca oricand catre copii. Copiii iubesc artele si iubesc sa experimenteze, sa se descopere. Eu am inceput sa organizez foarte devreme „intalnirile” lui Agnes cu artele frumoase, cred ca nu avea 2 ani cand am inceput sa mergem la tot felul de ateliere de pictura (inca iubeste mult pictura), am continuat apoi cu ore de pian, impropriu spus, au fost vreo 3 ore, la mijlocul celei de-a treia a iesit si mi-a spus ca s-a plictisit si ca ar vrea sa incerce balet, se pare ca alegerea ei a fost chiar din dorinta de a invata balet caci la el nu a mai renuntat.
Poate ca mi-as fi dorit sa stie sa cante la pian, dar asta e farmecul copiilor, ei au puterea de a-si recunoaste cumva talentul si de a-si urma singuri calea daca nu se intervine brutal in luarea anumitor decizii.
Am vorbit cu Robert Marcas, ownerul unei scoli de arte din Ploiesti, despre perioada aceasta si despre cum putem sa ii ajutam pe copii sa se descopere.
L.C.: Cum a fost sa ai o scoala de arte in perioada asta? Cum v-ati adaptat?
R.M.: Suntem de peste 4 ani pe piata si aceasta a fost cu siguranta cea mai grea perioada cu care ne-am confruntat, dar ne-am adaptat, am raspuns provocarii si am organizat si noi cursuri online. Le-am gandit inca de la inceput intr-o maniera atractiva, punand mare accent si in aceasta perioada si pe latura distractiva, copiii au avut nevoie mai mult ca oricand in aceasta perioada de zambet si destindere. A fost si inca este ceva nou, dar am invatat si invatam in continuare, din mers.
Atunci cand vorbim despre arte frumoase, nimic nu am putea pune in practica fara sprijinul parintilor. Avem nevoie de parinti care cred ca nu doar matematica, romana sau fizica e importanta, ci si dezvoltarea prin arta. Noi suntem norocosi, parintii au fost ca de obicei foarte receptivi si in aceasta perioada. La fel si copiii care au fost bucurosi sa incerce lucruri noi.
Am descoperit acum ca acesta este de fapt viitorul si nu exclud ca unii dintre cursanti sa doreasca sa continue orele in mediul online.
L.C.: Care este varsta optima pentru a aduce un copil la pian/canto sau balet?
R.M.: Pentru ca nu exista o varsta optima si fiecare copil se dezvolta in ritmul sau prin adoptarea unei metode proprie de „predare”, noi gandim intotdeauna cursurile personalizat incepand cu varsta de 3 ani. Recomandam parintilor sa tina cont de cum se manifesta copilul acasa, de dezvoltarea acestuia si nu in ultimul rand, desi poate parea ciudat, de dorinta copilului. Un „da, imi doresc” sau un „nu, nu vreau” poate face diferenta atunci cand un copil face cunostinta cu pianul, baletul sau canto.
Noi credem mult in invatarea neconventionala asa ca folosim metode special dezvoltate de noi. De exemplu, la pian si canto folosim povesti cu printi, printese, culori, jocuri etc. Metoda astfel dezvoltata de noi da rezultate in cele mai multe cazuri. Conteaza foarte mult conexiunea dintre profesor si elev, de aceea avem profesori specializati si pe lucrul cu copii mici. Parintii pot asista la ora si chiar ii implicam activ.
L.C.: Exista “semnale” la care trebuie sa aiba grija parinții? Care prevestesc cumva un talent?
R.M.: Aceasta este o intrebare pe care si-o pun multi parinti, din primii ani ai copilului. Si, am adauga noi, bine fac. Talentul trebuie urmarit si valorificat. Da, sunt semne. Copilul canta, fredoneaza tot timpul, danseaza. Daca a mai avut in familie muzicieni, dansatori, balerini, poate mosteni talentul si dragul pentru orice inseamna arta. Este datoria noastra ca parinti sa incercam sa le descoperim talentul. Sunt convins ca fiecare copil are un talent special. La noi la scoala de exemplu, avem o mare „regula”: respectam unicitatea fiecarui copil, ii respectam pasiunile si modul sau de a asimila cunostinte. Suntem incantati ca niciodata nu am indrumat un copil intr-o directie gresita. Am incercat si am reusit chiar sa gasim cea mai buna solutie pentru copii, chiar si acolo unde exista minimum de interes pentru activitatile in domeniul artei. Toate aceste activitati ajuta la dezvoltarea gandirii, si desprind copilul de tableta, tv etc.
In final, ascultati-va atent copiii si incercati sa cititi printre randuri in toate manifestarile lor, in joaca lor. Acolo se poate ascunde un talent deosebit!