Relansarea economica in pandemie

Interviu Director Editorial AvocatNet.ro, Roxana Neagu

 

L.C.: Cum resimtiti lucurile din punct de vedere economic, in aceste momente, din discutiile cu antreprenorii?

R.N: Nu as putea generaliza, dar sentimentul meu, din conversatiile pe care le-am avut in ultimele doua luni, este ca oamenii au incasat, ca intr-un meci de box, un pumn puternic venit de nicaieri, care i-a naucit destul de serios intr-o prima faza. Dupa ce a trecut socul loviturii si l-au putut absorbi, au inceput sa isi suflece manecile si sa vada ce poate fi facut mai departe. E complicat de vorbit la modul general pentru ca efectele si consecintele acestei crize au fost diferite, nu doar de la industrie la industrie,  ba chiar de la firma la firma, caci situatia fiecareia, in termeni de finante, perspective, capacitati, era una specifica, deci as tinde sa judec posibilitatile de revenire din soc mai degraba individual decat sistemic. Ma bucura sa vad, insa, initiativa si speranta. Am vazut proiecte care au incercat sa se reinventeze pe alte nise de business, afaceri care si-au declinat activitatea si si-au adaptat serviciile si produsele,  raportandu-se la noua paradigma, antreprenori care au facut eforturi mari, impreuna cu echipele lor, ca sa reziste cat sa ramana in joc si sa se gandeasca la viitor, oricat de neclar si incalculabil este el acum.

Cred sincer ca din crize nu „se iese”, iar crizele nu trec de la sine. Mai degraba, iesirea din crize se inoveaza. Si nu ma refer musai la produse sau servicii noi, ci mai degrabă la moduri noi de a gandi si de a face lucrurile.

 

L.C.: Exista informatii concrete in ceea ce priveste eventuale finantari care ar putea sa vina din partea UE pentru relansarea economiei?

R.N: Da, chiar acum cateva zile Ministerul Economiei anunta, prin vocea ministrului, ca Romania a obtinut de la Comisia Europeana fonduri de un miliard de euro pentru sprijinirea IMM-urilor autohtone. Se discuta inca de instrumentele financiare prin care banii acestia vor ajunge efectiv la firme, iar din informatiile de pana acum reiese ca au fost negociate patru tipuri de instrumente: granturi pentru sustinerea activitatii curente, subventionari partiale de salarii pentru firmele care trec din somaj tehnic la reluarea activitatii, scheme de ajutor de stat si vouchere de consum sau de digitalizare. Toate aceste variante sunt inca in lucru, nu avem la acest moment informatii certe, astfel ca pana nu sunt efectiv reglementate prin niste acte normative nu putem sti cu siguranta care vor fi conditiile de obtinere si alte detalii pragmatice legate de implementarea lor.

 

L.C.: Credeti ca este necesara ridicarea cat mai rapida a starii de urgenta pentru a “salva” economia romaneasca?

R.N: Asa cum a anuntat Presedintele chiar luni, starea de urgenta se va inlocui cu „sora” ei mai mica, starea de alerta, iar restrictiile vor fi indulcite gradual. Autoritatile vorbesc deja de relaxari treptate pe diferite ramuri de activitate si tot felul de masuri de protectie care urmeaza sa fie instituite.

Nu m-as hazarda sa fac supozitii despre cum e mai bine sau nu. Cred ca trebuie sa avem rabdare, desi e greu, si sa ne facem, daca nu avem deja, mai multe scenarii de lucru, si mai pesimiste, si mai optimiste, si sa le actualizam in permanenta in functie de evolutia lucrurilor „din teren”. Mi se pare important, la cat de ametitor se deruleaza lucrurile, sa avem niste repere in care sa ne putem ancora, dar sa nu ramanem rigizi in ele, ci fiind pregatiti in acelasi timp sa ne si adaptam la noi realitati, pe masura ce ele se desfsoara, si sa functionam in conditii pe care nu le anticipasem.

 

L.C.: Există vreun program concret instituit de Executiv pentru ajutorarea companiilor? Exista posibilitatea neaplicarii de majorari si penalitati pentru plata contributiilor pana la finele anului? Ce alte facilitati fiscale concrete se vor aplica?

R.N: Masuri concrete, altele decat cele deja aplicabile, nu au aparut inca altfel decat la nivel declarativ. Avem in picioare momentan, referindu-ma prin asta strict la chestiunile mai importante reglementate prin acte normative in vigoare: IMM Invest, scutirea de dobanzi si penalitati pana la 15 iunie pentru scadentele fiscale din aceasta perioada, subventionarile pentru somajul tehnic, indemnizatiile pentru PFA si profesionisti, decontarile la zilele libere platite pentru parinti, suspendarea de popriri, amanarea de chirii. Ar mai fi de punctat si o ordonanta adoptata, nepublicata inca in Monitorul Oficial, care vizeaza datoriile la stat restante la 31 martie – se va introduce un mecanism de amnistiere, astfel incat sa se stearga dobanzile si penalitatile de intarziere pentru toti cei care isi vor achita debitele restante principale pana la 15 decembrie. Restul lucrurilor care s-au mai vehiculat au ramas inca la stadiul de declaratii, analize, discutii. Cel mai probabil in zilele urmatoare se vor mai decanta si vom afla ce facilitati fiscale concrete se vor aplica in acest an.

 

L.C: Ceva sfaturi pentru antreprenori?

R.N: Cred ca sfaturile cu adevarat utile se pot obtine cel mai bine de la consultanti, asa ca as recomanda tuturor antreprenorilor sa discute indeaproape cu contabilii, juristii si restul profesionistilor pe care ii au prin preajma ca sa poata intelege mai bine lucrurile, aplicat la situatiile lor punctuale.

Si pentru ca tot vorbim de informare, cred ca a devenit foarte important, poate mai mult ca niciodata, ca oamenii, fie ei antreprenori sau nu, sa isi aleaga cu grija sursele de unde se informeaza, mai ales cand e vorba de masuri fiscale sau legislatie aplicabila. Circula o multime de articole incomplete sau gresite, care induc in eroare, materiale care vorbesc despre proiecte de acte normative dandu-le ca aplicabile si alte anomalii de genul acesta. Cred ca a devenit vital sa discernem ce voci ascultam si sa fim extrem de atenti pe ce informatii ne fundamentam deciziile. Nuantele sunt mai importante decat oricand in perioade ca asta, e  bine sa fim foarte atenti la ele, caci interpretarea lor poate face o diferenta uriasa.

 

 

Relansarea economica in pandemie