Reprofilarea profesionala in perioada de criza

Traim cu siguranta o perioada critica din toate punctele de vedere. Astazi ne bucuram de expertiza unuia dintre cei mai buni specialisti in Resurse Umane din tara, Corina Neagu.

 

L.C. Cum ai simtit tu, in calitate de consultant Resurse Umane, aceasta criza?

C.N. Perioade critice au mai fost, dar nu ca acum, intr-adevar. Societatea romaneasca avea probleme si inainte, si aici mentionez educatia, sistemul sanitar, piata muncii, infrastructura etc. Acum problemele s-au acutizat din cauza acestui virus care ne-a bagat pe toti in aceeasi oala si ne-a aratat cat de mult conteaza preventia si un plan de back-up, inclusiv educatia financiara, care ne lipseste cu desavarsire multora dintre noi.

Compania mea este mica, am un singur angajat, volumul de munca este de la mare spre foarte mare, pentru ca am parteneri din toate industriile, la nivel local si international, dar acum lucrurile stagneaza. Cursurile din Asia s-au amanat pentru dupa iulie, cursurile din Romania la fel, procesele de recrutare sunt la capacitate redusa sau deloc, iar multi oameni si multe companii nu au disponibilitate de a investi in consiliere in cariera sau in consultantă. Eu, de exemplu, sunt obisnuita cu munca de acasa, dar acum a fost nevoie sa-mi regandesc toata  strategia, sa actionez mult in zona de online, sa anticipez si sa ma pregatesc pentru perioada de dupa criza, unde sunt absolut convinsa ca rolul HR-ului va deveni ceea ce trebuie, si anume acela de partener.

 

L.C. Sunt foarte multi oameni care si-au pierdut locul de munca? Ce sfaturi ai avea pentru acestia?

C.N. Discut zilnic cu oameni care si-au pierdut locul de munca sau risca sa-l piarda din cauza acestei crize. Cele mai mari provocari vin din zona de productie, organizare evenimente, HoReCa, turism, unde situatia este cu adevarat dramatica peste tot in lume. Nu ne va fi deloc usor sa ne revenim, de aceea le recomand oamenilor, indiferent de pregatire si de ceea ce fac acum, sa profite de aceasta perioada pentru a invata lucruri noi, pentru a citi, pentru a-si organiza business-ul (unde e cazul) si a-si pune la punct strategia, pentru a identifica zonele vulnerabile, atat de expuse in aceste zile, si a crea un plan de actiune pentru acestea. Nu toti putem digitaliza activitatea, nu suntem toti facuti sa lucram de acasa sau din spatele laptop-ului, si nici munca de consultanta nu inseamna asta, in ciuda a ceea ce cred unii oameni.

Imi scriu oameni din productie, de exemplu, care au propriile ferme, producatori mici si mijlocii, care in perioada aceasta au mult de suferit. Le recomand sa se orienteze catre vanzarile prin recomandari online, de exemplu, care am sesizat ca functioneaza foarte bine. Dar, asa cum am mentionat si mai sus, cred ca primul pas este sa identificam ce ne dorim sa facem, unde putem aduce valoare, daca se cauta sau nu pe piata serviciile pe care le putem oferi noi sau experienta si cunostintele noastre, sa ne pregatim un CV, un profil de LinkedIn, o prezentare a afacerii noastre pentru dupa criza, sa ne conectam cu oameni care ne pot ajuta. Reconversia profesionala sau reprofilarea nu sunt obligatorii, dar pot fi necesare in anumite industrii si/sau joburi. Este clar o iesire din zona de confort, dar cred ca aceasta criza a facut asta cu fiecare dintre noi, si poate fi deci o oportunitate de a schimba anumite lucruri atat la nivel individual, cat si la nivel de comunitate, companie, societate etc.

 

L.C. Cat estimezi ca va dura aceasta criza a locurilor de munca?

C.N. Intr-un scenariu foarte optimist mi-as dori sa se termine cat mai curand. Dar nu pot face nicio estimare, nicio predictie, pentru ca toti suntem intr-o stare de incertitudine, la nivel global. Sa nu uitam ca vorbim despre un virus puternic care a omorat mii de oameni si a afectat miliarde, iar acest lucru a avut un impact dezastruos asupra economiei mondiale.

Criza locurilor de munca nu a inceput in Romania de cand cu aparitia coronavirusului, ci de cand oamenii au constientizat ca pot castiga mai mult in alte tari, de cand sistemul educational s-a subrezit din ce in ce mai tare, de cand asteptarile candidatilor/angajatilor au crescut, de cand angajatorii au inceput sa se concentreze pe imagine si mai putin sau deloc pe continut, de cand numarul abuzurilor a crescut etc. In ultimii ani au plecat milioane de romani sa lucreze in alte tari. Evident ca nu au plecat de prea mult bine aici. Traim un paradox in ultimii ani, respectiv angajatorii se plang ca nu gasesc angajati buni, candidatii se plang ca nu gasesc job, si prapastia dintre cele doua parti s-a marit considerabil din diverse motive: coruptia, abuzurile, discriminarea, lipsa profesionalismului, lipsa unei directii clare, fiind doar cateva dintre ele.

In mod clar avem nevoie de o strategie la nivel national pentru a reforma piata muncii, avem nevoie de legislatie care sa ne ajute, avem nevoie de responsabilitate si de asumare, de leadership la toate nivelurile, in toate companiile, inclusiv in politica si la nivelul autoritătilor statului. Altfel vom continua sa pasam pisica de la unii la ceilalti si toti vom avea de pierdut.

 

L.C. Exista vreo posibilitate pentru ca oamenii sa se reprofilieze in acest moment de acasa? Cum pot face oamenii bani de acasa in aceasta perioada? Se poate?

C.N. Asa cum am spus si mai sus, nu toti putem lucra de acasa, nu toti ne putem reprofila sau nu ne dorim toti asta, dar cei care pot au o multitudine de resurse online pentru a invata, pentru a se documenta, pentru a-si creste afacerea sau anumite competente si abilitati: cursuri, webinarii, evenimente, articole, experiente ale altor oameni, grupuri sau comunitati online, schimb de experienta etc.

Referitor la cum facem bani de acasa, aici tine mult de domeniul in care putem aduce valoare si daca exista nevoie pe piata in acest moment. Exista multe joburi remote, in zona de IT, relatii clienti, vanzari online, traduceri, consultanta de business, training etc. Este greu, dar nu imposibil, si tine mult de intalnirea cererii cu oferta, care necesita o cautare targetata si timp pentru asta.

 

 

Reprofilarea profesionala in perioada de criza